وقتی اهداف،برنامهها و منافع دو جریان (دو طیف) با یکدیگر منافات پیدا میکند و در واقع تداوم بقای هر یک منوط به تسلیم و یا از میان رفتن طیف دیگر میشود،صفآرایی و جنگ بین این دو جناح آغاز میگردد و هر یک ضمن دفاع از خود،سعی در از میان برداشتن دیگری مینماید.
الف.سبک جنگها متفاوت است و در هر جنگی نیز روشها (تاکیتکها) و تسلیحات (ابزار) متفاوتی به کار گرفته میشود.مثل جنگ سخت (مسلحانه، نظامی) با شمشیر و یا بمبهای خوشهای و لیزری و اتمی-جنگ اقتصادی با شیوهها و رقابتهای ناسالم، مخرب و نابود کننده مثل تحریم و با استفاده از ابزار متفاوت بانک،بیمه،حمل و نقل،قوانین صادرات و واردات،قوانین بینالملل و. . .-جنگ نرم یا همان جنگ روانی با ابزار تبلیغاتی و امروزه رسانهای.
ب.روش تبلیغ و ضد تبلیغ به هر نوعی،مانند:دروغ پراکنی،شایعهسازی،ایجاد شبهه، تخریب شخصیت،ایجاد تهدید واهی،ایجاد امید واهی،تغییر باورها،تهاجمهای فرهنگی و . . . ،همه از عرصههای متفاوت«جنگ
نرم» است و هر ابزار تبلیغاتی،اعم از تریبون،منبر،قلم،کتاب،اینترنت،جراید، فیلم و هنر،شعر و موسیقی و. . . نیز از ابزار این جنگ وسیع و مؤثر قلمداد میگردد.
ج.این که واژهی «جنگ نرم» در گوگل معادل ندارد، سخن احمقانهای است که زیبا کلام مطرح نموده است.
قرار نیست که هر واژهای در گوگل معادل داشته باشد و اگر نداشت،معنایی نداشته باشد و یا مصداق آن در خارج فاقد واقعیت باشد.
گوگل کتاب مرجع و منبع علمی ما نیست.
غربیها از واژهی «soft power» به معنای «قدرت نرم» استفاده میکنند که البته اگر چه در معنا نزدیک است،امّا آن جامعیت در بیان موضوع را ندارد.
چرا که «جنگ نرم» سیاست و عمل آن «قدرت نرم» برای براندازی است و نه خود آن.
د. تاریخچهی «جنگ نرم» را میتوان از دو منظر «عام» و «خاص» مورد بررسی قرار داد.
از منظر آن،جنگ نرم از همان موقعی روش و تاکیتک دشمن قرار گرفت که ابلیس بر خود تکبر نمود و بر انسان حسادت برد و چنین قسم خورد:
«قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ» (ص 82)
گفت:(سوگند) به عـزّت تــو كه همگى آنان را گمــراه خواهم ساخت.
اغـوا،یعنی فریب دادن،مستلزم جنگ نرم است و روش آن نیز خلاف نشان دادن حقایق و واقعیات است.راست را دروغ،دروغ را راست،امنیت را تهدید و تهدید را امنیت،یقین را شبهه و شبهه را یقین کردن،زشت را زیبـا و
زیبـا را زشت جلوه دادن و . . .، همگی همان «جنگ نرم» است.
شیطان پس از آن که گناه انحراف و سرپیچی خود را که ناشی از تکبرش بود به گردن خداوند سبحان انداخت،گفت:
«قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنی لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُـمْ أَجْمَعينَ» (الحجر39)
آن گاه شيطان گفت:خدايا [حال که] مـرا گمــراه كردى من نيز در زمين (همه چيز را) در نظر فرزندان آدم جلوه ميدهم (تا از ياد تو غافل شوند) و همه ى آنها را گمراه خواهم كرد.
در تاریخ بشر و به ویژه تاریخ اسلام نیز نمونه های بارزی از«جنگ نرم» دیده میشود که شاید بتوان به روشها و تاکیتکهای تبلیغی و ضد تبلیغی معاویه و سپس عمرعاص لعنتالله علیهما،به عنوان یکی از شاخصترین
آنها اشاره و استناد نمود.از او پرسیدند:چرا برای مقابله با حضـرت علی علیهالسلام این قدر پـول خرج میکنی؟
گفت: هزینهاش از هزینهی جنگ کمتر است.
ھ. امّا از منظر خاص یا همان تئوری آکادمیک،«جوزف نای» اوّلین کسی است که آن را به صورت علمی و تحت عنوان «قدرت نرم» مطرح کرد.
در این نظریه نیز چنان چه بیـان شد،مهمترین حـوزهی اعمال و تأثیرگذاری قدرت نـرم بر طرف مقابل،حوزهی رسانه است.
بهرهگیری از رسانهها و امكاناتی كه فرد را قادر میسازد تا برای تأثیـرگذاری بر طرف مقابل،به اِعمال قدرت بپردازد.
شاید در جهان غـرب «سان تـزو» اوّلین کسی باشد که در این موضوع کار کرده است.او در کتاب «هنر جنگ» مینویسد:«میشود جنگید،امّا مهمترین کار این است که شما در یک نبرد بدون جنگ،پیروزی را به دست
آوردید» و در تشریح چگونگی آن مینویسد:«باید به استراتژیهای رقیب و روحیـهی او حمله كرد؛ بهگونهای كه آنها بپذیـرند كه شكست خواهند خـورد.اگر كسی در ذهنش بپـذیرد كه شكست میخورد،حتماً در دنیـای
واقه نیز شكست خواهد خورد.زیرا آنچه فرد را به مقاومت تشویق میكند،روحیه است.»
:: موضوعات مرتبط:
متفرقه ,
,
:: برچسبها:
جنگ نــرم ,
:: بازدید از این مطلب : 1087
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0