براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
|
|
2.توجه داشته باشید دانش و تجربه،هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند،مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین میشود،میتوان با آمیختن دانش و تجربه،راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.
3.از هر فرصتی برای استخدام و به كارگیری افراد برجسته استفاده كنید.
4.به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان مؤثر است.
5.با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه،انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.
6.از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.
7.با رفتارهای ضد و نقیض،اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.
8.در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم،كوشا باشید.
9.برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهرهوری آنان،كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمک آموزشی بهره گیرید.
10.دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار،باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.
11.مطمئن شوید مأمور خریدی كه برای سازمان در نظر گرفتهاید،علاوه بر كاردانی و رعایت اصول درست بازاریابی،مورد اعتماد،زرنگ و خوشسلیقه نیز هست و همان گونه كه بر قیمت كالاها توجه دارد،بر زیبایی و كیفیت آنها نیز اهمیت میدهد.
12.در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.
13.سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.
14.طوری رفتار كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.
15.هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود،پشت سر افراد بدگویی نكنید.
16.رعایت سلسله مراتب كاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد كنید.
17.برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بیاساس،شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.
18.با شروع به موقع جلسات،وقتشناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.
19.برای گیراترشدن سخنان خود،همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.
20.در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید:اعتماد به نفس،اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
21.انتقاد پذیر باشید.
22.با بیتوجهی،تلاش و زحمات زیردستان را بیارزش نكنید.
23.با وسواس بیهوده در انتخاب،زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمیشود.
24.برای حل مشكلات احتمالی،دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی،هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.
25.نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
26.خواستههای خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفهای كه به عهده آنان است،مطلع هستند.
27.از هركس،مطابق دانش و تجربهاش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
28.وظایف كارمندان را متناسب با تواناییهای فیزیكی و حرفهای آنان تعیین كنید.
29.اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید،یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید،بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.
30.در موارد بحرانی،خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحرانزدایی مناسب بافعالیت سازمانی خودرا پیشبینی و طراحی كنیدتا درموارد لزوم از آنها استفاده كنید.
31. از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی میكند،پرهیز كنید.
32.انتقامجو نباشید.
33.زمان پیادهسازی تصمیمگیریها،به اندازه اخذ تصمیمات،مهم است.چون ممكن است اجرای یک نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
34.درمورد چیزی كه نمیدانید،به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمیدانم، هراسی نداشته باشید.
35.با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق،زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.
36.بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
37.نحوه چیدمان میزكارمندان ومحل استقرارآنها راطوری انتخاب كنیدكه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نبایدبیش از حد مجاز باز هم به گفت و گو بپردازند.
38.حرفهایترین و بهترین حسابدار و مشاور حقوقی را استخدام كنید.
39.به مشكلات مالی افراد توجه كنید و درخواستهای موجه اخذ وام آنان را به تعویق نیندازید.
40.همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما میافزاید.
41.اگرقاطعیت مدیربا مهربانی توأم باشد،تأثیرشگفتانگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیتپذیری میدهد.
42.سامانهای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی میكنید.
43.مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت میشود.
44.چند ساعت از یک روز مشخص در ماه را به بازدید ازسطوح مختلف سازمان و گفت و گوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.
45.در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.
46.در كمک رسانیهای مراسم خیریه پیشقدم باشید.
47.با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصت های طلایی باشید.
48.صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.
49.مسئولیتپذیر باشید.
50.به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی،در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.
51.چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.
52.تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحتتر از پیدا كردن چارهای برای تغییر آنچه عنوان شده میباشد.
53.وقتی میخواهید كاری را به كسی محول كنید،روشی را برای عنوان كردنش انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.
54.علت شكستهای سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست،از تكرار آن جلوگیری كنید.
55.با بیاهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان،زحمات آنان را بیارزش نكنید.
56.با انجام ورزشهای فكری،قابلیتهای ذهنی خود را تقویت كنید.
57.به هركس فراخور فعالیت و بازده كاریاش پاداش دهید و با درنظرگرفتن پاداشهای مساوی،حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.
58.با به كارگیری مشاورین كارآزموده و متعهد،موقعیت بازار كار را تحلیل كنید و استراتژی به كار بگیرید كه همیشه یک گام از رقبا جلوتر باشید.
59.اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بیكفایت و كند بر دوش كارمندان خبره و ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درک این بیعدالتی انگیزه خود را از دست میدهند.
60.دانش حرفهای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفهای حاضر جواب باشید.
61.زمان استخدام،افراد علاوه بر تستهای مقرر شده،تستهایی انجام دهید كه مطمئن شوید كسی را كه به كار میگمارید،تنبل نیست! زیرا افراد تنبل فشار كاری دیگران را بیشتر می كنند.
62.هنگام دست دادن،دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید.
63.وقتی عصبانی هستید،درباره دیگران تصمیمگیری نكنید.
64.همیشه وقتشناس باشید.برای حضور به موقع،میتوانید ازترفند قدیمی 5 دقیقه جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.
65.هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید،زیرا به طور یقین،انگیزه آنها برای تلاش از بین میرود.
66.سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید.در این صورت شاید با ایدههای درخشانی روبهرو شوید.
67.به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید.
68.هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
69.به شایعات بیاساس بیتوجه باشید و درمورد زیردستان ازروی دهنبینی قضاوت نكنید.
70.خشكی جلسات طولانی را با شوخطبعی قابل تحمل كنید.
71.از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.
72.برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه رسانها احترام قائل شوید.
73.از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان،كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال كند.
74.در موقع امضا كردن نامهها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آنها،زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.
75.خوشژست و خوشبیان باشید و در جمع با انرژی و اشتیاق حاضر شوید.
76.با قدردانی به موقع از كارمندان،انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.
77.موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.
78.هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود،دیگران را با وعدههای بیاساس فریب ندهید.
79.سعی كنید اسامی كارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.
80.همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمیكاهد.
81.اشتباهات زیردستان را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نكنید.
82.امین و رازدار افراد باشید.
83.روی اشتباهات خود پافشاری نكنید و بیتعصب خطاهای خود را بپذیرید.
84.با عبارات كنایهآمیز و نیشدار به دیگران درس عبرت ندهید.
85.با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفهجویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنید.
86.روش محاسبات مالی را تا حدی یاد بگیرید تا قادر به تجزیه و تحلیلهای گزارشات مالی سازمان باشید.
87.در جلسات دائماً به ساعت خود نگاه نكنید.
88.به نحوه پوشش و ظاهر خود توجه كنید.
89.تا صحت و سقم مسألهای روشن نشده،كسی را مؤاخذه نكنید.
90.معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.
91.نكات جالب و پندآموز كتابهایی را كه میخوانید،در دفتری یادداشت كنید و در موارد مناسب آنها را به كار ببرید.
92.انعطافپذیر باشید.
93.بدون توهین به عقاید دیگران،با آنها مخالفت كنید.
94.نسبت به قول خود پایبند باشید.
95.در موقعیتهای بحرانی بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از اضطراب شما آگاه شوند.
96.برای حرف زدن زیباترین و خوشآهنگترین الفاظ را انتخاب كنید.
97.ریسکپذیر باشید.
98.نحوه استفاده از نرمافزارهای مرتبط با كار خود را بیاموزید.
99.برای ثبت ایدههای درخشانی كه ناگهان به ذهن میرسند،همیشه یک قلم و كاغذ به همراه داشته باشید.
100.كتابخانه سازمان را به روز كنید و اسامی كتابهایی راكه اضافه میشود به صورت لیست منتشر شده در اختیار كارمندان قرار دهید.
101. مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسئولین و سرپرستان نیست.
102.به واسطه مدیر بودن خود،از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
103.در اولین فرصت در خاتمه دادن به مشاجرات و كدورتهایی كه بین كارمندان پیش میآید، حكمیت كنید و برقرار كننده صلح و آشتی باشید.
104.در مصاحبه استخدامی افراد به سوابق كاری آنان توجه و به خاطر داشته باشید كارمند موفق كارنامهای پربار به همراه دارد.
105.از انحصاری كردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز كنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهرهمند شوند.
106.زمان دقیق پیادهسازی تصمیمات اخذ شده را پیدا كنید،چون ممكن است اجرای یک نقشه خوب،در زمان نامناسب با شكست روبهرو شود.
107.برای حفظ اطلاعات سازمانی،از بهترین و پیشرفتهترین سیستم حفاظتی استفاده كنید.
108.زبدهترین كادر بازاریابی را گردآوری كنید و حتی زمانی كه سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد،از آنان بخواهید ریتم فعالیتهای خود را كند نكرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند.
109.به منظور جلوگیری از تک روی و رقابتهای ناسالم،روحیه انجام كار گروهی در سازمان را تقویت كنید.
110.از عنوان كردن فرامین غیرقابل اجرا و غیر منطقی احتراز جویید،زیرا جز خدشه دار كردن شخصیت حرفهای شما پیامدی ندارد.
111.عملكرد افراد را در زمان اضافهكاری كنترل كنید تا بدینوسیله از سوء استفاده افراد ناشایست كه به عنوان اضافهكاری در سازمان به انجام كارهای شخصی یا اتلاف وقت میپردازند،جلوگیری شود.
112.از نگارش واژهای كه از صحت املای آن اطمینان ندارید، پرهیز كنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی كه فراموش كردهاید،همیشه یک فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید.
113.وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت میكنید،مراقب استراق سمع دیگران باشید.
114.اموال مهم سازمان را بیمه كنید.
115.در سلام كردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیش قدم باشید.
116.مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است.
117.مطمئن شوید كادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حسابها اقدام میكنند و پرداختها بنا به دلایل غیرموجه،به تعویق نمیافتد.چون تأخیر در پرداختها به اعتبار مالی شمالطمه جبران ناپذیری وارد میكند.
118.عیبجو و بهانه گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود.
119.هرگز ازخاطر نبرید انسان،اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتكار میتواند برای هر مشكلی،راه حل مناسبی پیدا كند.
120.برخی ازبازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه كار دارند،اگر میخواهید این افراد را به كاربگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه كافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشد و درخواست كار آنها صرفاً به دلیل رفع نیاز مالی نباشد.
121.همواره هوشیار باشید كسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نكند.
122.از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.
123.حتی وقتی موردی پیش آمده كه به شدت ترسیدهاید،اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.
.124افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریههای تخصصی آبونه كنید.
125.هیچكس را دست كم نگیرید.
126.حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق كسی ضایع شود.
127.اگر در جمعی هستید كه موضوع مورد بحث را نمیدانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد،لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن،عدم آگاهی خود را عیان سازید. میتوانید سكوت كنید تا در اولین فرصت به تكمیل اطلاعات خود بپردازید.
128.آرام و شمرده صحبت كنید.
129.زمانی كه از كسی اشتباهی سر میزند،با رفتار صحیح و منطقی او را شرمنده كنید، نه با توهین و ناسزا.
130.به اندازه كافی استراحت كنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد كند.
131.هر از چند گاهی جلسهای به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان ترتیب دهید تا از صحبت عملكرد و برنامههای آنان مطمئن شوید.
132. سرپرستان و مسئولین،پل ارتباطی مدیریت و كارمندان هستند، تا از استحكام این پل مطمئن نشدهاید بیمحابا گام برندارید، چون در غیر این صورت ممكن است سقوط كنید.
133.كارمندان را تشویق كنید تا با ابتكار درانجام كارهایشان راههایی برای صرفهجویی و پایین آوردن هزینهها پیدا كنند.
134.كتاب قانون تجارت را در دسترس داشته باشید.
135.با توجه بیش از حد به افراد خاص،حسادت دیگران را برانگیخته نكنید.
136.به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.
137.نقاط ضعف و قوت خود را كشف كنید.
138.مطمئن شوید هیچ منبع انرژی،بیهوده به هدر نمیرود.برای مثال كسی را مؤظف كنید تا از خاموش بودن چراغها و بسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل كند.
139.با اولین برخورد،در مورد كسی قضاوت نكنید.
140.حس ششم خود را نادیده نگیرید.
141.هر كسی را فقط با خودش مقایسه كنید،نه دیگران.
142.برای هر بخش،یک جعبه كمکهای اولیه تهیه كنید.
143.اعجاز عبارات تأكیدی و مثبت را نادیده نگیرید.
144.راحتترین مبلمان و چشم نوازترین وسایل را برای اتاق خود تهیه كنید و برای استفاده بهینه از فضا و زیبایی محیط از طراحان داخلی كمک بگیرید.
145.پنجرهها را مسدود نكنید،اجازه دهید همگان از نور و هوای تازه كه ارزانترین موهبت های الهی هستند،بهرهمند شوند.گاهی وزش یک نسیم میتواند آرامش چشمگیری برای محیط به ارمغان بیاورد.
146.از انجام هر جابهجایی برای نیروی انسانی در محیط كار،نمیتوان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود.اگر جابهجایی كارمندان اصولی و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان كاری و دلزدگی آنان از كارشان میشود.
147.مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسئولان برای پیادهسازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود،خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام كنند،زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد،از حسن شهرت و محبوبیت شما كاسته خواهد شد.
148.سرمایههای مالی،وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزشهای غیر ضروری به هدر ندهید.برای هر كسی آموزشی را تدارک ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن كارهایش استفاده كند.در غیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموختهها دست ندهد،خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده میشود و هرگز تبدیل به یک مهارت نمیشود.
149.بیطرفانه راجع به مسائل تصمیمگیری كنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا كند.
150.با هر نوع بیانضباطی مبارزه كنید.
151.روز خود را با خوردن صبحانهای مقوی آغاز كنید.
152.از ایمن بودن آسانسورها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل كنید و اگر احتیاج به تعبیر یا تغییر دارند،بدون فوت وقت اقدام كنید.
153.حتی اگر سن شما از كارمندان كمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد كنید تا لقب "پدر سازمان" را كسب كنید.
154.جهت حفظ سلامتی و چالاكی هر روز حداقل 15 دقیقه نرمش كنید.
155.در برخی از برنامهریزیها و اخذ تصمیمات از كاركنان نیز نظرخواهی كنید تا با این مشاركت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و كاركنان برقرار گردد و حس مسئولیتپذیری افراد افزایش یابد.
156.از كاركنان بخواهید اگر با مشكلی روبهرو میشوند ضمن اعلام آن مشكل چند راه حل مناسب نیز ارائه دهند.
157.گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارداتاق كاركنان شویدو شخصاً با آنان به گفتوگو بپردازید.
158.با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه كاری افراد را بهبود ببخشید.
159.اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نكنید آنان به مثابه اهرم عمل میكنند و قادر خواهند بود مسئولیتهایی كه به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحی و با كیفیت بهتری به انجام برسانند.
160.مشوق و ترویجدهنده كار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی كاركنان جایگزین رقابتهای ناسالم شود.
:: موضوعات مرتبط:
متفرقه ,
,
:: بازدید از این مطلب : 443
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : دو شنبه 27 خرداد 1392
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|