:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 28 شهريور 1391
|
|
پیامبر اکرم(ص) به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:
ای علی،اعمال شیعیان تـو در هر (هفته) روز جمعه بر من عرضه می شود.
پس،از کارهای نیکشان شادمان می گردم و برای زشتی و بدی هایشان استغفار میکنم.
بحارالأنوار جلد 65 صفحه 40
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 906
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 28 شهريور 1391
|
|
امام حسین (ع) :
هر كس كه رضايت الهی را با غضب مردم بخرد،
خداوند او را از مردم بی نياز سازد،
و هر كس رضايت مردم را با غضب الهی بخرد،
خداوند او را نيازمند مردم سازد،والسلام.
بحارالانوار،ج78،ص
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 722
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 21 شهريور 1391
|
|
حدیث 201 :
حضرت رسول اکرم(ص):
حصنوا اموالکم بالزکاة وداووا مرضاکم بالصدقة وأعدوا للبلاء الدعاء.
اموال خود را به وسیله زکات محفوظ دارید،و مریضان خود را با صدقه علاج کنید،و برای جلوگیری از بلا به دعا متوسل شوید.
کنز العمال،ج 6،ص 293،ح 15759
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 887
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : دو شنبه 20 شهريور 1391
|
|
امام جعفر صادق(ع) :
أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ
نزدیکترین حالات بنده به پروردگار حالت سجده است.
(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 947
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : جمعه 17 شهريور 1391
|
|
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1234
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 31 مرداد 1391
|
|
با مردم آنگونه نشست و برخاست کن که دوست داری، با تو رفتار کنند.
.
بخشش پیش از درخواست، بزرگترین بزرگواریهاست.
.
شوخی، بزرگی و ابهت را از میان میبرد. شخص
ساکت از بزرگی و وقار بیشتری بهرهمند است.
.
سرآمد عقل، برخورد نیکو و شایسته با مردم است.
.
گنــاه و اشتبــاه دیگــران را به زودی سـرزنش مکن و
میان او و اشتباهش راهی برای عذرخواهی قرار بده.
.
والاترین جایگاه نزد خداوند از آنِ کسی است که به
حقــوق مــردم آشنـا باشد و در برآوردن آن بکـوشد.
.
بخل،سرآمد همه بـدیها و زشتیهاست و
محبت و دوستـی را از دلـها بیـــرون میکند.
:: موضوعات مرتبط:
مطالب مذهبی ,
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 754
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 12 مرداد 1391
|
|
حضرت رسول فرمود:
دلِ مؤمن،عرش رحمان است
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1020
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 11 مرداد 1391
|
|
امام علی(ع):
هرگاه به تـو خوبی شد
آنـرا بگــو
و هر وقت تـو خوبی کردی
آن را فراموش کن.
مستدرک الوسایل.ج 12.ص36
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 4 مرداد 1391
|
|
قالَ الاْمامُ الباقر عليه السلام: لا تَنـالُ وِلايَتُنـا إلاّ بِالْعَمَلِ وَ الْـوَرَعِ.
امام محمدباقر عليه السلام فرمود:
ولايت و شفاعت ما شامل نمی شود مگر افرادی را كه
دارای عمل ـ صالح ـ و نيـز پرهيــز از گناه داشته باشند.
«وسائل الشّيعه،ج 11،ص 196»
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 932
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 2 مرداد 1391
|
|
پیامبر اکرم(ص):
هر کس بتواند کار حرامی را انجام دهد ولی آن را فقط بخاطر ترس
از خدا رها کند خداوند در همین دنیـا بهتر از آن را به او عوض دهد.
منتخب میزان الحکمه.ح 1517
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 2 مرداد 1391
|
|
پیامبر اکرم(ص):
هر کس بتواند کار حرامی را انجام دهد ولی آن را فقط بخاطر ترس
از خدا رها کند خداوند در همین دنیـا بهتر از آن را به او عوض دهد.
منتخب میزان الحکمه.ح 1517
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1114
<-PostRate->
|
امتیاز مطلب : <-PostRateResult->
|
تعداد امتیازدهندگان : <-PostRateCount->
|
مجموع امتیاز : <-PostRateTotal->
ن : Bahram
ت : دو شنبه 2 مرداد 1391
|
|
حضرت امام على عليه السلام:
اَلكَذِبُ فِى العاجِلَةِ عارٌ وَ فِى الآجِلَةِ عَذابُ النّارِ؛
دروغ در دنيا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم.
(غررالحكم، ج 2، ص 31، ح 1708)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 923
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391
|
|
پيامبر صلى الله عليه و آله:
مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُـم وَحَدَّثَـهُم فَلَـم يَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم
فَلَم يَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت
اُخُـوَّتُهُ وَ حَرُمَت غيبَتُـهُ؛
هر كس در معاشرت با مـردم به آنان ظلم نكند،دروغ نگـويد و خلف
وعده ننمايد،جوانمـرديش كامل،عـدالتش آشكار،بـرادرى با او واجب
و غيبتش حـــرام است.
(خصال،ص 208،ح 28)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 783
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391
|
|
إذا استَهَلَّ رَمَضانُ غُلِّقَتْ أبوابُ النارِ،وفُتِحَتْ أبوابُ الجِنانِ،وصُفِّدَتِ الشَّياطينُ؛
چون هلال ماه رمضــان پديـد آيـد،درهاى دوزخ بستـه گــردد و درهاى بهشت
گشوده شود و شياطين به زنجيـــر كشيده شوند.
بحار الأنوار : 96/348/14
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 833
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391
|
|
أیما اثْنَین جَرى بینهما كلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر كانَ سابقة الىَ الجنّة
هـر یک از دو نفــرى كه میان آنـها نـزاعـى واقـع شـود و یكـى از آن دو رضــایت
دیگرى را بجـویـد،سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
(محجه البیصاء ج 4،ص 228)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 877
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391
|
|
لا یسْتَـكْمِلُ عَبْـدٌ حقیـقـةَ الایمـانِ حَتَّـى تَكُـونَ فیتـهِ خِصـالُ ثَـلاثٍ:
اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسْنُ التَّقْدیرِ فِى الْمَعیشَةِ،وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.
هیچ بنـده اى حقیقـت ایمـانش را كامل نمى كند مگر این كه در او
سه خصلت باشد:دین شناسى، تدبـر نیكو در زندگى،و شكیبـایى
در مصیبت ها و بلاها.
(بحار الانوار،ج 78،ص 339،ح1)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 792
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391
|
|
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا استَهَلَّ رَمَضانُ غُلِّقَتْ أبـوابُ النارِ،و فُتِحَتْ أبوابُ الجِنـانِ، و صُفِّدَتِ الشَّياطينُ؛
چون هلال ماه رمضان پديد آيد،درهاى دوزخ بسته گردد و درهاى بهشت
گشوده شود و شياطين به زنجير كشيده شوند.
بحار الأنوار: 96/348/14
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 846
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : یک شنبه 1 مرداد 1391
|
|
آداب و آثار صله رحم در گفتار امامان
روزی حضرت علی علیه السلام خطبه میخواند، در ضمن آن فرمود:
اعوذ بالله من الذنوب التی تعجل الفناء. بخه خدا پناه میبرم از گناهانی كه مرگ را به پیش میندازد.
شخصی پرسید: آیا چنین گناهی هم وجود دارد؟
و حضرت فرمود: بلی،قطع رحم.كافی ج 2 ص260
آثار صله رحم
1- طول عمر؛ 2- از بین رفتن فقر
قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله: صلة الرحم تزید فی العمر و تنفی الفقر. بحار / 71 / 88
ارتباط با خویشاوندان عمر را طولانی كرد و فقر را میراند.
3- پاک شدن اعمال؛ 4- توسعه ی رزق؛ 5- دفع بلا؛ 6- آسانی حساب
قال الباقر علیه السلام:
صلة الرحم تزكی الاعمال و تنمی الاموال و تدفع البلوی و تیسّر الحساب و تنسیء فی الاجل. بحار / 71 / 111
ارتباط با خویشاوندان موجب پاک شدن اعمال انسان،و رشد كرد مال و ثروت شده و بلاها را دور میكند و حساب روز قیامت را آسان نموده و اجل را به تأخیر میاندازد
قال الحسین علیه السلام:
من سرّه ان یبسط له فی رزقه و ینسأ له فی اجله فلیصل رحمه.بحار / 71 / 89
هركه دوست دارد در روزیش گشایش یابد و اجلش به تأخیر افتد باید كه به خویشاوندان خود بپیوندد و به دیدار آنان برود
7- رفتار نیک؛ 8- پاكی روح
قال الباقر علیه السلام:
صلة الرحم تحسّن الخلق و تسمّح الكف و تطیّب النفس و تزید فی الرزق و تنسیء فی الاجل. بحار / 71 / 114
ارتباط با خویشاوندان خُلق را خوب و نیكو؛ دست را بخشنده و وجود آدمی را پاک میكند و اجل را به تأخیر میاندازد.
9- آباد شدن سرزمین ها
قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله:
صلة الرحم تعمر الدیار و تزید فی الاعمار.... بحار / 71 / 94
ارتباط با خویشاوندان و دیدار آنان باعث آبادانی شهر و دیار شده و عمرها را زیاد میكند
آثار قطع رحم
1- تسلط اشرار بر ثروت ها
2- محرومیت از بهشت
3- قطع رحمت الهی
1- قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله:صلوا ارحامكم فی الدنیا ولو بالسلام. بحار / 71 / 104
2- قال الصادق علیه السلام:صل رحمک ولو بشربة من ماء. بحار / 71 / 117
3- قال علی علیه السلام:صلوا ارحامكم و لو قطعوكم. امالی طوسی /2 08
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 817
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : جمعه 30 تير 1391
|
|
قال اميرالمؤمنين عليه السلام:
مقارنه السفهـاء تفسد الخلـق
به نادان و بيخردان نزديك شدن خوى انسان را تباه مى كند.
تو اگر باشى قرين و يار نادان
فساد خلــق تـو گـردد نمايان
سفيهت گر جليس و همنشين شد
بـد اخلاقيـت يــار و هـم قـــــرين شد
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 839
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 24 تير 1391
|
|
حضرت امام علی علیه السلام فرمودند:
إِذَا ختَشَمَ الْمُوْمِن أَخَاهُ فَقَدْ فَارقَهُ
به خشم درآوردن و شرمنده ساختن
دوست،مقدمه جــدایی از اوست.
(محاضرات ج2 ص28)
قِیمَهُ كُلَّ امْرِیءٍ مَا یحسِنُهُ
قیمت و ارزش هر كس به اندازه ی كاری
است كه به خوبی می تـواند انجام دهد.
(بیان و التبین ص 179)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 964
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 21 تير 1391
|
|
حضرت امام محمدباقر عليه السلام:
ان اكمل المؤ منين ايمانا احسنهم خلفا.
به درستى كه كامل ترين مؤمنين از نظر ايمان،
كسى است كه خلـــق نيـكـــو داشتــه باشد.
ز جمـــع مـؤمنيـن ايمـــــــــان كـــامل
هرآن كو حسن خلقش گشته حاصل
بحسن خلق هر كس شد مزين
مـر او را كامل ايمانست و متقن
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 888
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 19 تير 1391
|
|
پیامبرگرامی اسلام(ص):
ثَلاثٌ لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فیهِنَّ ما اُخِذنَ اِلاّ بِسَهمَةٍ حِرصا عَلى ما فیهِنَّ مِن الخَیرِ وَ البَرَکَةِ: اَلتَّذینُ بِالصَّلاةِ وَ التَّهجیُر بِالجَماعاتِ وَ الصَّلاةُ فى اَوَّلِ الصُّفوفِ؛
سه چیز است که اگر مردم آثار آن را مى دانستند،به جهت حریص بودن به خیر و برکتى که در آنها هست،به قرعه متوسل مى شدند:اذان نماز،شتاب به نماز جماعت و نماز در صف اول.
کنزالعمّال،ح ۴۳۲۳۵
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 780
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 5 تير 1391
|
|
حضرت امام صادق(ع):
من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته
صـلاته عن الفحشاء و المنکـر فبقدر مـا منعته قبلـت منـه
هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه،ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.
(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۱۹۸)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 762
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : دو شنبه 5 تير 1391
|
|
امام حسن عسکری علیه السلام:
لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛
عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه(حقیقت)عبادت،زیاد در کار خدا اندیشیدن است.
تحف العقول،ص۴۴۸
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 891
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 5 تير 1391
|
|
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
لعن الله من اکـرم الغنـی لغنـاه.
رسولخدا (صلی الله علیه و آله)فرمودند:
خدا لعنت کند کسی را که شخصی را بخاطر ثروتش احترام کند.
اصول کافی
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 857
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 3 تير 1391
|
|
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هیـچ فرشته اى در آسمان ها و زمین نیست مگر این که میخواهد خـداوند
متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شود،
چنین است که همواره فوجى از فـرشتگان به کـربــلا فـرود آیند و فـوجى دیگر عروج کنند
و از آنجـا اوج گیرند.
امام صادق(ع) فرمودند:
هر کس که خدا خیر خواه او باشد محبت حسین(ع) و زیارتش را در دل او میاندازد
و هـر کس که خــدا بد خـواه او باشد کینــه و خشــم حسین(ع) و خشــم زیارتـش
را در دل او مى اندازد.
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 711
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : شنبه 3 تير 1391
|
|
پیامبراکرم(ص):
در دولت او مردم آنچنان در رفاه و آسایشی به سر می برند
که هرگز نظیر آن دیده نشده است.
«تعجیل در فرجش صلوات»
امام کاظم (ع):
جسم او از دیدگان غایب ولی یاد او در دل های مؤمنین زنده خواهد بود.
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1002
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 31 خرداد 1391
|
|
(کدو)
رسول اکرم(ص)فرمودند:
کدو بخـورید چون اگر خـدا میدانست گیـاهی از کـدو سبک تر است بـرای بـرادرم یـونس آن را می رویاند اگر آبگوشت درست کردید کدو زیاد در آن بریزید،چون قوه ی فهم و عقل را زیاد میکند.
(بحارالانوار - ج66،ص228)
(سرکه)
حضرت علی(ع) فرمودند:
سرکه خوردنی خوب و پسندیده ای است،صفرا را از بین می برد و قلب را زنده و شاداب میگرداند.
(بحارالانوار - ج63،ص305)
(سنجد)
پسر بکیر گفت:از اماما صادق(ع) شنیده که آن حضرت درباره ی سنجد می فرمودند:گوشت آن بر بدن گوشت می رویاند و پوستش بر بدن پوست و هسته اش استخوان می رویاند و با وجود این خواص کلیه ها را گرم و معده را دباغی میکند و انسان را از بواسیر و مرض سلس البول حفظ کده و ساقهای پا را تقویت و ریشه بیماری جذام را می خشکاند.
(اصول الکافی - ج6،ص360)
(سیب)
حضرت علی(ع)فرمودند:
سیب را مصرف کن زیرا حرارت بدن را کاهش میدهد مزاج را خنک می سازد و تب را بر طرف میکند.
(محاسن - ص551)
(به)
امام علی(ع)می فرمایند:
خوردن به توان مرد را زیاد میکند و ضعف او را از بین می برد.
(بحار - ج66 ،ص175)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 821
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 30 خرداد 1391
|
|
(شلغم)
امام صادق(ع):هیچ کس نیست مگر انکه دارای رگ و ریشه جذام است شلغم را در زمان خودش بخورید،جذام را از شما دور می کند.
(محاسن - ص 525)
(شیر)
امیرالمومنین (ع) فرمودند: نوشیدن شیر شفای هر دردی است مگر مرگ.
(بحارالانوار - ج63،ص95)
(عدس)
از سفارشهای پیامبر(ص) به امیر المومنین(ع):
یا علی(ع) عدس را بخور،غذای مقدس و با برکتی است،سبیب رقت و نرمی قلب میشود
و اشک را زیاد میکند.عـدس غــذایی است که هفتاد پیامبـــر با خوردنش برکت جسته اند.
(بحارالانوار - ج63،ص258)
(عسل)
حضرت علی(ع)فرمودند:
عسل شفا دهنده ی همه ی امراض و بیماری ها است و هیچ ضرر و آفتی در آن نیست.
بلغم را کاهش و قلب را صفا و جلا می دهد.
(بحارالانوار- ج63،ص294)
(قارچ)
حضرت علی(ع)فرمودند:
قارچ از تفضلات و احسان پروردگار است.
آب آن داروی شفا بخش برای چشم است.
(بحارالانوار - ج59،ص 151)
(کاهو)
حضرت علی(ع) از قول پیامبر(ص)فرمودند:
کاهو را بخورید زیرا خواب آور است و غذا را هضم می کند
(بحارالانوار - ج63،ص239)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 827
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 30 خرداد 1391
|
|
(گندم)
حضرت علی(ع)فرمودند:نان را عزت و احترام کنید زیرا خداوند برکات زمین و آسمان را در آن قرار داده است عرض کردم احترام کردن از نان به چه صورت است؟ فرمودند: با کارد بریده نشود و زیر پا و امثال آن قرار نگیرد.
(بحارالانوار - ج63 ،ص 201)
(گوشت)
حضرت علی(ع)فرمودند:بر شما باد به خوردن گوشت زیرا خوردن گوشت سبب ازدیاد گوشت بدن می شود و کسی که چهل روز گوشت نخورد اخلاق ناپسند پیدا می کند.
(بحارالانوار - ج 63،ص 58)
(ماهی)
امام موسی ابن جعفر(ع) فرمودند:
ماهی تازه چربی های مزاحم اطراف چشمان را از بین می برد.
(وسائل - ج17،ص 54)
(نمک)
امام علی(ع)فرمودند:
غذا را با خوردن کمی نمک شروع کنید اگر مردم خواص نمک را می دانستند آن را بر دارو و پاد زهر ترجیح میدادند.
(وسائل - ج 19،ص 520)
(هویج)
امام صادق(ع)فرمودند:
هویح در معالجه قولنج و بواسیر موثر است این گیاه هم قوه باه را اضافه می کند و هم کلیه ها را گرم می سازد.
(طب الرضا(ع)و الصادق(ع) ص 256)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 827
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 30 خرداد 1391
|
|
(خربزه)
امام رضا(ع)می فرمایند:
خوردن خربزه در حالت ناشتا موجب سستی بدن و فلج آن می شود.
(بحار - ج66،ص194)
(کرفس)
عمر بن ابراهیم گفت:
از امام باقر(ع) ضمن گلایه از معده ام درباره ی درمانش پرسیدم پس آن حضرت فرمودند:
حزاء (گیاهی است شبیه کرفس و از سبزی های با حرارت است) را با آب سرد بخـور آن
را انجام دادم و آنچه را دوست داشتم به دست آوردم.
(بحارالانوار - ج66،ص 242)
(کشمش)
حضرت علی(ع) فرمودند:
کشمش قلب را تقویت می کند مرض را برطرف می سازد حرارت بدن را از بین می برد و درون و باطن انسان را پاکیزه می سازد.
(بحارالانوار - ج 63،ص151)
(گردو)
امیر المومنین(ع) فرمودند:
خوردن گردو در تابستان سبب گرمی و حرارت جسم می شود و موجب پیدایش کورک و دمل و جوشهای چرکین در بدن میگردد اما مصرف آن در زمستان کلیه ها را گرم نگه می دارد و سردی و برودت را از بدن دفع میکند.
(بحارالانوار - ج63،ص 198)
(گلابی)
امام صادق (ع) فرمودند:
گلابی بخورید چون که قلب را جلا میدهد و دردهای درونی را به اذن خدا آرام میکند.
(وسائل – ج17،ص 133)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 898
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : سه شنبه 30 خرداد 1391
|
|
(آلو)
زیاد قندی گفت:
به محضر امام رضا(ع) رسیدم در حالیکه ظرفی از آلوی سیاه در پیش روی آن حضرت بود،سپس فرمود:گرما به ما هجوم آورده و می بینم که آلو حرارت و گرما را خاموش کند و صفراء را تسکین بخشیده و فشار خون را کم می کند و به اذن خدای عزوجل مسکن درد بی درمان است.
(مکارم الاخلاق - ص199)
(انار)
عبدالله ابن سنان گفت:ازامام صادق(ع) شنیدم که می فرمود:خوردن انار شیرین بر شما لازم است چون که دانه ی انار از دانه هایی نیست که در معده موجب بیماری شود و وسوسه شیطان را می برد.
(وسائل - ج17،ص121)
(انجیر)
امام رضا (ع) فرمودند:انجیر رطوبت بدن را از بین می برد و استخوان را محکم نموده و مو بر بدن می رویاند و درد را می برد و با وجود انجیر نیاز به دارو نیست و حضرت فرمودند:درخت انجیر شبیه ترین گیاهان به گیاهان بهشتی است.
(وسائل - ج17،ص133)
(انگور)
امام صادق(ع)فرمودند:نوح از غم به خدا شکایت کرد،خداوند به او وحی کرد انگور بخور که غم را می برد.
(وسائل - ج17،ص117)
(بادنجان)
پیامبر(ص)فرمودند:بادنجان بخورید و زیاد هم بخورید چون اولین گیاهی است که به خداوند عزوجل ایمان آورده است.
(بحارالانوار - ج66،ص223)
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 772
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : سه شنبه 30 خرداد 1391
|
|
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 832
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 28 خرداد 1391
|
|
1رسول خدا (ص)فرمود :
هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت مینماید.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند:
هر زنی که شوهرش را با زبان اذیت کند از او هیچ توبه و فدیه و حسنه ای قبول نمی شود تا این که شوهر از حق او راضی شود، اگرچه روزها روزه بدارد و شب ها را در عبادت باشد بنده ها آزاد کند و اسب های نیکو در راه خدا برای جهاد بدهد پس او اول کسی ست که وارد آتش می شود و همچنین است مردی که نسبت به زنش ظالم و ناسازگار باشد.
مکارم الاخلاق فی حق الزوج و المراة به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام،شرح نراقی
2. امام محمد باقر علیه السلام فرموده اند :
به راستی که خداوند عزوجل بر زنان و مردان جهاد را واجب کرده است اما جهاد مردان آن است که (برای حفظ دین و مملکت) مال و خون خود را بذل کنند تا در راه خدا کشته شوند و اما جهاد زن آن است که در مقابل دشواری های زندگی همسرش صبر کند.
مکارم الاخلاق فی حق الزوج علی المراة (ط بیروت ص 215)
3. و نیز فرمودند :
جهاد زن مواظبت مراقبت و نگهداری شوهر است.
به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام،شرح نراقی4.از امام باقر علیه السلام روایت شده، زنی نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد:
ای رسول خدا! حق مرد بر زن چیست؟
حضرت صلی الله علیه و آله فرمود:این که او را اطاعت کند و سرپیچی نکند و از خانه چیزی را بدون اجازه او تصدق ندهد و بی اجازه او روزه مستحبی نگیرد و در هر حال در امر زناشویی او را ممانعت نکند و از منزل خارج نشود مگر به اذن و اجازه او و اگر بدون اجازه او از خانه خارج شود،ملائکه آسمان و زمین و فرشته های غضب و رحمت او را لعنت می کنند تا وقتی که به منزل برگردد.
مکارم اخلاق فی حق الزوج علی المراة (ط بیروت ص 214) به نقل از رساله امام سجاد علیه السلام ، شرح نراقی
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 715
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 خرداد 1391
|
|
1- تعقّل و معرفت
«ما بَعَثَ اللّهُ أَنْبِیاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلى عِبادِهِ إِلاّ لِیَعْقِلُوا عَنِ اللّهِ، فَأَحْسَنُهُمُ اسْتِجابَهً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً لِلّهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِ أَحْسَنُهُمْ عَقْلاً وَ أَعْقَلُهُمْ أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِى الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ.»:
خداوند پیامبران و فرستادگانش را به سوى بندگانش بر نینگیخته،مگر آن که از طرف خدا تعقّل کنند. پس نیکوترینشان از نظر پذیرش،بهترینشان از نظر معرفت به خداست،و داناترینشان به کار خدا،بهترینشان از نظر عقل است،و عاقلترین آنها، بلند پایه ترینشان در دنیا و آخرت است.
2- حجّت ظاهرى و باطنى
«إِنَّ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حُجَّتَیْنِ،حُجَّةً ظاهِرَةً وَ حُجَّةً باطِنَةً، فَأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الاَْنْبِیاءُ وَ الاَْئِمَّةُ وَ أَمَّا الْباطِنَةُ فَالْعُقُولُ.»:
همانا براى خداوند بر مردم دو حجّت است،حجّت آشکار و حجّت پنهان، امّا حجّت آشکار عبارت است از: رسولان و پیامبران و امامان; و حجّت پنهانى عبارت است از عقول مردمان.
3- صبر و گوشه گیرى از اهل دنیا
«أَلصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ،فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى إِعْتَزَلَ أَهْلَ الدُّنْیا وَ الرّاغِبینَ فیها وَ رَغِبَ فیما عِنْدَ رَبِّهِ وَ کانَ اللّهُ آنِسَهُ فِى الْوَحْشَةِ وَ صاحِبَهُ فِى الْوَحْدَةِ،وَ غِناهُ فِى الْعَیْلَةِ وَ مُعِزَّهُ فى غَیْرِ عَشیرَة.»:
صبر بر تنهایى،نشانه قوّت عقل است،هر که از طرف خداوند تبارک و تعالى تعقّل کند از اهل دنیا و راغبین در آن کناره گرفته و بدانچه نزد پروردگارش است رغبت نموده،و خداوند در وحشت انیس اوست و در تنهایى یار او،و توانگرى او در ندارى و عزّت او در بىتیره و تبارى است.
4- عاقلان آینده نگر
«إِنَّ الْعُقَلاءَ زَهَدُوا فِى الدُّنْیا وَ رَغِبُوا فِی الاْخِرَةِ لاَِنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْیا طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ وَ الاْخِرَةُ طالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ مَنْ طَلَبَ الاْخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْیا حَتّى یَسْتَوْفى مِنْها رِزْقَهُ، وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا طَلَبَتْهُ الاْخِرَةُ فَیَأْتیهِ الْمَوْتُ فَیُفْسِدُ عَلَیْهِ دُنْیاهُ وَ آخِرَتَهُ.»:
به راستى که عاقلان،به دنیا بىرغبتند و به آخرت مشتاق; زیرا می دانند که دنیا خواهانست و خواسته شده و آخرت هم خواهانست و خواسته شده،هر که آخرت خواهد دنیا او را بخواهد تا روزىِ خود را از آن دریافت کند،و هر که دنیا را خواهد آخرتش به دنبال است تا مرگش رسد و دنیا و آخرتش را بر او تباه کند.
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 682
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : شنبه 27 خرداد 1391
|
|
امام صادق علیه السلام:
عَلَیکَ بِالحداثِ فَإنَّهُم أَسرَعُ إلى كُلِّ خَیرٍ؛
نوجوانان را دریاب زیرا كه آنان سریع تر به كارهاى خیر روى مى آورند.
امام على علیه السلام:
إِنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالرضِ الخالیَةِ ما اُلقىَ فیهامِن شَىْ ءٍ قَبِلَتهُ؛
دل نوجوان مانند زمین آماده است كه هر بذرى درآن افشانده
شود،مى پذیرد.
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:
اوصیكُم بِالشُّبّانِ خَیرا فَإِنَّهُم أَرَقُّ أَفئِدَةً إنَّ اللّه بَعَثَنى بَشیرا وَنَذیرا فَحالَفَنِى الشُّبّانُ وَخالَفَنِى الشُّیوخُ؛
به شما درباره جوانان به نیكى سفارش مى كنم چرا كه آنان نازك دل ترند، خداوند مرا امید دهنده و بیم دهنده مبعوث كرد جوانان با من هم پیمان شدند و پیر مردان به مخالفت با من برخاستند.
امام صادق علیه السلام:
بادِروا أَحداثَكُم بِالحَدیثِ قَبلَ أَن تَسبِقَكُم إِلَیهِمُ المُرجِئَةِ؛
به آموختن حدیث به نوجوانانتان پیش از آن كه منحرفین آنان را گمراه سازند،اقدام نمائید.
امام على علیه السلام:
لاتَقسِروا أَولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرِ زَمانِكُم؛
آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نكنید زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده اند.
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:
قالَ رَجُلٌ: یا رَسولَ اللّه ! ما حَقُّ ابنى هذا؟ قالَ:
تُحسِنُ اسمَهُ وَأَدَبَهُ وَتَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا؛
مردى به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض كرد:
حقّ این فرزند بر من چیست؟
پیامبر فرمودند:اسم نیكو برایش انتخاب كنى و به خوبى او را تربیت نمایى و به كارى مناسب و پسندیده بگمارى.
امام على علیه السلام:
أَولَى الشیاءِ أَن یَتَعَلَّمَهَا الحداثُ الشیاءُ الَّتى إذا صاروا رِجالاً اَحتاجوا إِلَیها؛
شایسته ترین چیزهایى كه نوجوانان باید بیاموزند، آن چیزهایى هستند كه هنگام بزرگسالى به آنها نیاز دارند.
رسول اكرم صلى الله علیه و آله:
إنَّ اللّه یُحِبُّ الشّابَّ الَّذى یُفنى شَبابَهُ فى طاعَةِ اللّه ؛
خداوند جوانى كه جوانى اش را در اطاعت از او بگذراند دوست دارد.
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 697
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
ن : Bahram
ت : شنبه 27 خرداد 1391
|
|
عبارات کوتاه نهج البلاغه
حضرت فاطمه(س)
اَبلَغُ ناصِحٍ لَکَ الدّنیا لَوانتَصَحتَ
گیتی،برای تو شیواترین پند آموز است
اگر پند پذیر باشی
THE WORLD IS YOUR MOST ELOQUENT
COUNSELLOR, IF YOU ARE SUSCEPTIBLE
TO COUNSEL
دوران زمـانه،پنـد چــون قنـد دهد
و آن پند ،به مـــردم خردمنـد دهد
باشی تـو اگربه جان و دل پند پذیر
هر لحظه تـورا،زمانه صد پند دهد
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1210
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 24 خرداد 1391
|
|
عبارات کوتاه نهج البلاغه
ابدا السائل بالنوال قبل السوال
فانک ان احوجته الی سوالک اخذت
من حر وجهه اکثر مما اعطیتـه
پیش از آنکه سائل،چیزی از تو بخواهد،ببخش
پرداز زیرا اگر مجال دهی که لب به سوال
گشاید،بیش از آنچـه به او می بخشی،
آبـرویش را می ریــزی!
MAKE YOUR DONATION BEFORE THE NEEDY
MAN ASKS FOR IT IF YOU LET HIM UTTER
HIS NEEDS YOU TAKE MORE FROM HIS SELF
RESPEC TTHAN WHAT YOU GIVE TO HIM
خواهی چو فقیررا ببخشی زر ومال
مگـذار که او دهـان گشاید به سوال
ورنه چوکند سـوال چنـدانکه دهیش
زان بیشتــــر ،آبـــروش گــردد پامال
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 24 خرداد 1391
|
|
عبارات کوتاه نهج البلاغه
آفةالكلام الاطالة
آفت سخن،پرگوئی است
THE BANE OF SPEECH IS PROLIXITY
کوتاه سخن گـوی،گـر از نیکوئی
اندر سخن خود،اثری می جوئی
هنگام سخن،حذر ز پر گوئی کن
چــــون آفت گفتــار بــود پـرگوئی
:: موضوعات مرتبط:
حدیث ,
,
:: بازدید از این مطلب : 1265
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 24 خرداد 1391
|
|
|